Massageteknik

Menneskekroppen er sammensat på en vidunderlig kompleks og ekstremt avanceret måde, og enhver behandling bør tage højde for en række faktorer, herunder korrekt ledstilling, ledbevægelighed, bindevævets elasticitet, muskelspænding, korrekt sansning af styrke og bevægelse, sammenhæng mellem forskellige muskelgrupper, kompensering, m.m.

For at kunne behandle kroppen som en helhed har vi brug for at tilgodese, forbedre og optimere alle disse aspekter. Derfor har vi udviklet vores unik tilgang, der kombinerer og integrere massageteknikkerne i en effektiv behandling. Det kalder vi Integrativ Massageterapi.
- læs om Integrativ Massageterapi her -
Nedenfor kan du læse om nogle af de massageteknikker, der kan læres under massøruddannelsen:

Klassisk massage

Alternativt kaldet svensk massage, repræsenterer det, som de fleste normalt forbinder med en massageoplevelse: Terapeuten anvender tryk, klemmer og vridninger for at skabe en fast og behagelig fornemmelse! Denne teknik kræver naturligvis sensitivitet og behøver ikke nødvendigvis at være smertefuld. Klassisk massage udgør grundlaget for hele massagehåndværket!

Den traditionelle klassiske massage er blevet beskrevet gennem fire primære greb:

1. Effleurage: Lange strøg udført med brug af olie.

2. Friktion: Gnidning, der involverer faste og korte tryk i små cirkulære bevægelser.

3. Petrissage: Æltning og klemning, der minder om teknikken anvendt til at ælte dej eller vride en klud.

4. Tapotement: Bankende eller hakende bevægelser - dejlig stimulerende!

Afspændings massage

Afspændingsmassage er en beroligende og terapeutisk form for massage, baseret på klassisk massage, der sigter mod at reducere stress og spændinger i kroppen. Den udføres med blide og rolige bevægelser, der fremmer afslapning og velvære. Massøren bruger let tryk og strøg for at fremme en dyb følelse af afslapning og hjælpe med at løsne muskelspændinger. Afspændingsmassage er ofte anvendt som en metode til at lindre både fysisk og mental stress og forbedre generel velvære.

Soft Tissue Release – STR

STR er i essensen en metode, hvor der lægges et pres på en muskel samtidig med at den bliver strakt ud.
Teknikkens hensigt er at strække musklerne og fascia, nedbryde arvæv, reorganisere muskelfibre efter en muskelskade som fx en fibersprængning, øge bevægeligheden m.m.
En rigtig god teknik der øger effektiviteten af massageterapi, bl.a. ved sportsmassage.

Myofascial Release - MFR

Musklerne er omsluttet af en bindevævshinde som kaldes myofascia eller fascia. Denne muskelhinde er med til at organisere og adskille musklerne fra hinanden således at de bevarer deres facon. Desuden virker den som en membran, som de forskellige kar og nerver skal igennem, for at opretholde forsyningen til musklen. De forskellige fascia sammenflettes med hinanden og danner således et net af bindevæv som forbinder hele kroppen.
MFR er en manuel behandlingsteknik som hjælper fascierne til at genfinde deres naturlige længde og spændingstilstand. Myofascial Release bruges til afspænding, forbedring af kropsholdningen og til sportsmassage mm.
Den udføres med et blidt og vedvarende stræk af huden, og med den hensigt at strække bindevævet lag på lag, med masser af tålmodighed og indføling. Teknikken giver mulighed for at opnå en afspænding af kroppen, der hvor andre mere ”gå til den – teknikker” ikke kan nå hen. Denne unikke fremgangsmåde giver massagen en ekstra dimension: Med et helhedsorienteret syn på kroppen, bliver MFR et fantastisk redskab til behandling af smerte og dysfunktion samt holdningskorrektion.

Oscillation

En meget behagelig behandling hvor behandleren skubber klientens kropsdele og lader tyngdekraften føre den tilbage i en vuggende, gyngende bevægelse. Teknikken kaldes også pulsering, harmonic technique m.m.
Denne teknik virker smertelindrende, aktiverer udskiftningen af ledvæske, reducerer hævelse samt øger ledbevægeligheden.

Led mobilisering - Led frigørelse

Led mobilisering er en behandlingsteknik, som har til formål, at hjælpe leddene til at vedligeholde og genskabe deres naturlige bevægelighed. Behandleren bevæger et led stille og roligt, ofte i en cirkulær bevægelse og prøver langsomt og insisterende at udvide ledbevægeligheden.
Denne meget brugbare behandlingsteknik stimulerer fornyelsen af ledvæsken og ”smører” således et led, som ikke har været i fuld brug et stykke tid. Teknikken hjælper til normaliseringen af spændinger omkring et led, og den hjælper leddet med at genfinde den normale vinkel mellem ledfladene. Desuden virker teknikken også smertelindrende.

Triggerpunkt behandling

Et triggerpunkt er en lille, meget spændt samling af muskelfibre, som ofte provokerer en udstrålende ømhed. Triggerpunkter findes i næsten alle muskelproblemer og det er derfor utroligt vigtigt at kunne behandle dem. Triggerpunktbehandling er noget af det mest effektive når det gælder fjernelse af muskulær spænding.

Muskelenergi Teknik – MET

Muskelenergi teknik er en behandlingsteknik som bruges til at normalisere muskeltonus (spændingstilstand) og muskellængde, og dermed øge fleksibiliteten og bevægeligheden. Den udføres ved et samarbejde mellem modtageren og behandleren. En af de måder at udføre teknikken på er, at behandleren strækker en muskel mens modtageren spænder lidt imod. Denne teknik er brugbar i mange sammenhænge og især ved sportsmassage. En meget effektfuld teknik, som er til at mærke!

Kom og vær med

Så kan du lære alt det og mere!

Vi er i gang med en ny hjemmeside, den er snart klar!

skolen for kropsbehandling